Parlament by sa mal čoskoro znovu zaoberať návrhom, ktorý chce ľuďom určovať, v ktorých dňoch môžu a nemôžu chodiť do obchodov. Zákaz nedeľného predaja podľa nás ubližuje spotrebiteľom, zamestnancom, podnikateľom a v konečnom dôsledku aj štátu.
Vzhľadom na škodlivosť návrhu sa spájame vo výzve #ZaOtvoreneNedele, aby sme na tieto dopady spoločne poukázali. Do výzvy sa okrem Inštitútu moderného spotrebiteľa zapojili aj Iniciatíva slovenských maloobchodníkov, INESS, INEKO, Podnikateľská aliancia Slovenska, Bratislava Policy Institute, GANT, EXIsport, Super zoo, NAY, Panta Rhei, Manufaktura a Tesco.
Zákaz nedeľného nakupovania by pre spotrebiteľov znamenal zhoršenie dostupnosti tovarov a služieb, ktoré by zároveň mohli zdražieť. Pre zamestnancov by zákaz znamenal buď stratu pracovných miest alebo by sa im dôsledkom straty príplatkov za prácu v nedeľu znížil príjem a zákaz by mal osobitný dopad na brigádujúcich študentov, ktorí okrem víkendu veľa iných možností na privyrobenie nemajú. Obchodníkom by sa zas znížili tržby, čo by pre štát znamenalo menší výber dane z pridanej hodnoty a cez pokles platov aj výber dane z príjmu a sociálnych či zdravotných odvodov.
Sme radi, že o výzvu sa zaujímajú aj médiá. O výzve ste si v poslednom období mohli prečítať napríklad na:
- Portáloch TERAZ.SK (TASR) a Webnoviny (SITA).
- Denníku N
- Denníku SME, poprípade si info o nej vypočuť v podcaste Dobré ráno (v krátkosti od 2:03)
- TRENDe
- Pravde
- Portáli oPeniazoch
- Novom Čase
- Plus JEDNOM DNI
- Portáli Tovar&Predaj
Kompletné znenie výzvy je k dispozícii na https://modernyspotrebitel.sk/otvorene-nedele/. Výzva zahŕňa aj dve video-ankety – so zamestnankyňami obchodov a so spotrebiteľmi.