Zvyšovanie spotrebných daní z tabaku či liehu, ktoré plánuje súčasná vláda, sa dotkne najviac najchudobnejších. Myslí si to Inštitút moderného spotrebiteľa. Ako uviedol pre agentúru SITA riaditeľ Inštitútu moderného spotrebiteľa Filip Kužma, na základe štúdií v súčasnosti už vieme, že hlavne pri tabaku veľmi veľká časť ľudí tieto zvýšené náklady absorbuje a nezmení svoje fajčiarske návyky.
Vláda má len dve možnosti
„Finančný dopad na týchto spotrebiteľov teda bude určite negatívny, pokiaľ sa neuchýlia k cezhraničnej nákupnej turistike alebo kúpe pašovaných cigariet, buď z Ukrajiny alebo dokonca z iných susedných štátov, ktoré sú v EÚ, ale majú nižšie sadzby spotrebnej dane. Napríklad už dnes je v Poľsku krabička cigariet lacnejšia o približne 1 až 1,2 eura. Na kartón je to rozdiel okolo 10 eur. Po prípadnom zvýšení spotrebnej dane, ktoré nebude koordinované minimálne v rámci V4, sa tak tento rozdiel môže ešte prehĺbiť,“ povedal Kužma.
Vláda má pri svojom konsolidačnom úsilí podľa inštitútu dve možnosti, poprípade ich kombináciu. Buď môže znižovať výdavky, alebo zvyšovať príjmy.
Správne a rozumné nastavenie daní
„V zásade nás neprekvapuje, že si pri zvyšovaní príjmov vláda zobrala na mušku práve spotrebné dane. Nakoľko ide o takzvané dane z neresti, ich odôvodnenie verejnosti je z reputačného hľadiska najjednoduchšie a na rozdiel od iných daní, pri spotrebných daniach aj verejnosť takpovediac očakáva, že ich sadzby budú rásť,“ podotkol Kužma. Zvyšovaniu spotrebných daní, vrátane tých z tabaku, sa v inštitúte a priori nebránia.
„Na druhej strane, pokiaľ chceme, aby dane dosiahli svoj zámer, musia byť nastavené správne a rozumne. Nakoľko ešte nevieme, s akým konkrétnym plánom ministerstvo príde, ku konkrétnej podobe sa vyjadriť nemôžeme. Avšak kvalitu pripravovaného opatrenia naznačuje už len samotný fakt, že o zvyšovaní daní sa bude pravdepodobne rozhodovať v skrátenom legislatívnom konaní, bez poriadnej diskusie a len niekoľko týždňov pred tým, ako zvýšenie vstúpi do platnosti,“ konštatoval Kužma.
Nové výrobky na trhu
Namiesto urýchleného prijímania akéhokoľvek riešenia by inštitút preferoval dlhšiu debatu o zvyšovaní spotrebných daní s prípadným ich zvýšením v roku 2025. „Musíme totiž zobrať do úvahy, že posledné roky priniesli aj na trhu s nikotínom nové produkty a nemôžeme teda len neustále navyšovať súčasné sadzby. Musíme sa zamerať aj na to, ako sa postaviť k produktom, ktoré ešte zdaňované nie sú, napríklad nikotínové vrecúška alebo elektronické cigarety, a prísť s novým rámcom, ktorý sa na celý trh pozrie komplexnejšie,“ upozornil Kužma.
V horizonte do roku 2026 by mali zvýšené spotrebné dane priniesť do štátneho rozpočtu zhruba 150 miliónov eur. Inštitút upozorňuje na to, že suma môže byť nakoniec nižšia.
Nikotínové výrobky nezaťažené daňou
Podľa Kužmu sú štyri hlavné faktory, ktoré môžu negatívne ovplyvniť úhrn vybranej spotrebnej dane – či ľudia prestanú fajčiť, či pôjdu nakupovať cigarety do zahraničia, či presedlajú z „legálnych“ cigariet na pašované cigarety alebo či prejdú na nikotínové výrobky, ktoré nie sú spotrebnou daňou zaťažené.
„Je ťažké namodelovať, ako presne sa spotrebitelia zachovajú, avšak predpokladáme, že prípadné zvýšenie môže motivovať ľudí hľadať spôsoby, ako sa zvýšeniu cien vyhnúť,“ doplnil Kužma.
Daň zo sladených nápojov
Inštitút moderného spotrebiteľa pozorne sleduje kroky vlády pri spotrebných daniach. Ako jeden z prvých zaslal svoje stanovisko k zavedeniu dane zo sladených nápojov.
„Vyzývame v prvom rade na opatrnosť a dôkladné zváženie prínosov, nákladov a pridanej hodnoty. Aj dobrý úmysel môže veľmi rýchlo nabrať zlý spád a zavedeniu nových daní by mala predchádzať dôkladná analýza opodstatnenia, dopadov a možných neželaných vedľajších účinkov,“ konštatoval Kužma.
Pôvodný článok bol zverejnený na: https://sita.sk/vofinanciach/zvysovanie-spotrebnych-dani-najviac-postihne-najchudobnejsich-upozornuje-institut-moderneho-spotrebitela/.