Pravidelnejšie technické kontroly by mohli slovenským vodičom v dlhodobom horizonte ušetriť peniaze a prispieť k ešte bezpečnejším cestám.
Technické a emisné kontroly sú pre mnohých jednou z tých „otravnejších“ častí vlastnenia auta. Na druhú stranu, tieto kontroly sú kľúčovým nástrojom, ktorý zabezpečuje bezpečnosť a ekologickosť našich ciest – keď s autom niečo nie je v poriadku, problémy sa nabaľujú a nabaľujú až nakoniec môžu spôsobiť dopravnú nehodu. STK-čky nie sú len výsadou Slovenska – v priebehu minulého storočia sa postupne rozšírili do celého sveta. Výnimkou nie je ani Anglicko – takzvaná MOT kontrola, odvodená od niekdajšieho názvu ministerstva dopravy (Ministry of Transport, dnes Department for Transport), vznikla začiatkom 60-tych rokov minulého storočia a každoročne ju podstupuje väčšina áut, ktoré sú staršie ako 3 roky.
Prečo každý rok? V Anglicku sa pravidelne vynára otázka možného predĺženia tejto lehoty na dva roky, poslednýkrát tomu tak bolo niekoľko mesiacov dozadu. V tomto článku sa pozrieme na to, prečo tieto hlasy vždy nakoniec zašli do úzadia a v platnosti naďalej zostáva povinnosť prejsť si STK-čkou každý rok.
Menej bezpečné cesty
Mike Hawes, riaditeľ britského Združenia výrobcov a predajcov automobilov (SMMT), v tom čase zhodnotil, že „aj keď sú dnešné vozidlá spoľahlivejšie ako kedykoľvek predtým, pravidelné technické kontroly zabezpečujú riadnu kontrolu a údržbu tých komponentov vozidla, ktoré sa opotrebovávajú následkom bežnej prevádzky a sú dôležité z hľadiska bezpečnosti, ako napríklad brzdy a pneumatiky. Predlžovanie intervalov TK podkope túto ochrannú sieť v čase, keď rastie nájazd vozidiel.“ Nicholas Lyes, šéf pre verejnú správu spoločnosti RAC, vyjadril podobné obavy: „Technické kontroly majú zabezpečiť, aby vozidlá spĺňali základnú úroveň bezpečnosti pre jazdu na cestách. Prechod z ročného na dvojročný interval by vyústil do dramatického nárastu množstva nespôsobilých vozidiel a mohol by znížiť bezpečnosť na cestách.“
Drahší servis
Ďalším argumentom, ktorý zavážil pri odmietnutí iniciatívy, bol dopad na peňaženky spotrebiteľov. Môže sa síce zdať, že vďaka menej pravidelným kontrolám ľudia ušetria, no na druhú stranu môžu byť problémy na autách identifikované neskôr a za ten dodatočný čas sa budú ďalej zhoršovať, čo bude mať za následok vyššie účty za servis a nakoniec prevýši úsporu z ušetreného poplatku za STK-čku. Mark Field, riaditeľ Nezávislého združenia odberateľského trhu automobilového priemyslu (IAAF), skonštatoval, že „zakaždým, keď sa spochybnila frekvencia technických kontrol, bolo presvedčivo dokázané, že predĺženie lehoty by v skutočnosti znamenalo pre vodičov zvýšenie nákladov na opravy a poistné a taktiež zvýšenie objemu škodlivých emisií.“
Aké z tohto plynie ponaučenie pre Slovensko?
Na Slovensku pre väčšinu áut stále používame minimálnu frekvenciu, ktorú nám európska legislatíva umožňuje, teda prvýkrát ide auto na kontrolu 4 roky po registrácii a následne každé 2 roky. Ako si môžeme všimnúť, toto je násobne menej v porovnaní s Anglickom, ale aj mnohými inými krajinami západnej a strednej Európy. Keď sa pozrieme napríklad na menšie dodávky (kategória N1), vidíme, že 9 členských štátov EÚ (konkrétne Slovinsko, Lotyšsko, Írsko, Luxembursko, Belgicko, Chorvátsko, Rumunsko, Rakúsko a Malta) zaviedlo pre takéto vozidlá každoročné technické kontroly. Poľsko má napríklad frekvenciu sprísnenú na interval 3-2-1 (teda prvýkrát 3 roky po registrácii, potom 2 roky po prvej kontrole a následne každý rok) a také Estónsko, Litva či Portugalsko si nastavilo prvú kontrolu po dvoch rokoch a následne každý rok. Bolo by vhodné zamyslieť sa, či pravidelnejšie technické kontroly nemôžu v konečnom dôsledku slovenským vodičom v dlhodobom horizonte ušetriť peniaze a prispieť k ešte bezpečnejším cestám.
Pôvodný článok bol zverejnený na: https://dennikn.sk/blog/3158561/debata-o-stk-ckach-v-anglicku-ukazuje-slovakom-prilezitost-usetrit/